Amsterdam, 26 september 2024,
Vijftien jaar geleden moest men persoonlijk naar een bankkantoor om een bankrekening te openen. Tegenwoordig gebeurt dit alleen nog maar digitaal, en bestaan persoonlijke afspraken bij een bankkantoor niet meer. Het digitaal openen van een bankrekening is vrij eenvoudig, maar niet altijd snel. Bij de meeste banken wacht men nog steeds zeven werkdagen op haar inloggegevens en/of een betaalpas na het openen van een rekening.
De online neo bank BUNQ hanteert een andere aanpak; je kunt binnen enkele minuten een rekening openen en ongeveer een kwartier later al gebruikmaken van de bankdiensten. Hoewel dit proces zeer snel is en jongeren tegenwoordig de voorkeur geven aan snelle afhandeling, is het niet aan te raden om BUNQ als bank te kiezen.
BUNQ lijkt erg jongeren vriendelijk en vooral jonge reizigers zullen geneigd zijn BUNQ te gebruiken, maar BUNQ is absoluut niet veilig of klantvriendelijk. In dit artikel bespreken we enkele redenen waarom je geen BUNQ-rekening zou moeten openen en waarom je beter voor een andere bank kunt kiezen.
Privacy:
Recentelijk is gebleken dat BUNQ de privacy van haar klanten niet beschermt. Uit documenten die door Stichting Jeugdrecht zijn ingezien, blijkt dat de bank persoonlijke gegevens van (ex) klanten heeft gedeeld met derden. Zo heeft BUNQ bankafschriften, kopieën van identiteitsbewijzen en complete klantprofielen van haar (ex) klanten zonder meer met derden gedeeld.
Het is bijzonder dat een bank zo met de klantgegevens van haar klanten omgaat.
Fraude:
Het is bekend dat als je bankpas gestolen is, je deze snel en eenvoudig kunt blokkeren via de app, wat bij de meeste banken mogelijk is. Echter, als je telefoon ook gestolen is, wordt het een uitdaging om je betaalpas te blokkeren omdat BUNQ geen telefonische hulpdienst biedt. In geval van diefstal of verlies van je betaalpas moet je eerst een nieuwe telefoon aanschaffen of lenen, de BUNQ-app installeren, de identificatieprocedure voltooien en vervolgens je betaalpas blokkeren. Dit kan al een paar uur in beslag nemen of zelfs dagen als je bijvoorbeeld een nieuwe telefoon moet kopen, de dief die jouw betaalpas gestolen heeft kan in de tussentijd je rekening deels leeg geplunderd hebben.
Contact:
Zoals eerder vermeld onder het onderwerp fraude, biedt BUNQ geen telefonische ondersteuning; alle communicatie verloopt via een chat in de BUNQ-app of per e-mail. Vaak krijg je antwoord van een buitenlandse medewerker, die al totaal niet snapt wat je bedoelt. Maar het kan ook zijn dat je geholpen wordt door een AI-chatmedewerker.
Conclusie:
Stichting Jeugdrecht heeft in bepaalde dossiers de relevante documenten bekeken en baseert haar mening op wat zij heeft ingezien en op informatie uit openbare bronnen. De conclusie is dat BUNQ bank onbetrouwbaar is, en Stichting Jeugdrecht ziet zich genoodzaakt de maatschappij te waarschuwen tegen deze bank. Open daarom geen rekening bij BUNQ Bank. Als je al een rekening hebt bij BUNQ, gebruik dan de overstapservice om over te stappen naar een bank die haar verantwoordelijkheid neemt, jou als klant waardeert en je privacy beschermt.
Als je twijfelt welke bankrekening bij je past, kunnen wij op basis van ervaring de volgende banken aanbevelen:
Stichting Jeugdrecht heeft geen overeenkomst met de bovengenoemde banken om ze te promoten. De adviezen zijn puur gebaseerd op eigen ervaringen van de Stichting.