ANBI Publicatieplicht

DOELSTELLING STICHTING JEUGDRECHT

ONZE DOELSTELLING

  • Het verlenen van bijstand en ondersteuning aan personen die betrokken zijn of zijn geweest bij het jeugdrecht, het jeugdstrafrecht, en andere rechtsgebieden binnen de Europese Unie en daarbuiten.
  • Tevens omvat dit het ondersteunen van personen met de Nederlandse nationaliteit die in het buitenland wonen of verblijven.
  • Het voorkomen, aanpakken en bestrijden van onrecht tegen kinderen en jongeren binnen de Jeugdzorg en het Jeugdstrafrecht, en andere rechtsgebieden.
  • De stichting heeft ook tot doel het verrichten van alle verdere handelingen, die met het hiervoor genoemde doel in de ruimste zin verband houden of daarvoor bevorderlijk kunnen zijn.

ONZE MANIER VAN REALISATIE VAN DE DOELSTELLING

- Het genereren van aandacht voor mistanden in de jeugdzorg;
- Het geven van voorlichting aan burgers en (jeugd en overheid)instanties;
- Het ondersteunen van (burgers met) individuele zaken/casussen;
- Het bemiddelen tussen (minderjarige)burgers en (jeugd en overheid) instanties;
- Het maken van contacten met soortgelijke (non-profit) organisaties;
- Het organiseren van nationale en internationale bijeenkomsten op het gebied van
kinderrechten, jeugdrechten en het jeugdstrafrecht;
- Het bijwonen van nationale en internationale bijeenkomsten op het gebied van
kinderrechten, jeugdrechten en het jeugdstrafrecht;
- Het voeren van een lobby voor de behartigen van belangen;
Deelnemen aan inspraak, beïnvloeding van besluitvorming en het voeren van
bezwaarschriftprocedures en andere juridische proces mogelijkheden;
- Het geven van juridische advies;
- Het geven van ongevraagd en gevraagd advies aan (jeugd en
overheid)instanties;
- Het doen van feitenonderzoek;
- Het aanpakken en bestrijden van instanties op het gebied van het jeugd en zorg
recht, die hun werkzaamheden op een verkeerde wijze uitvoeren;
- Het aanpakken en bestrijden van fraude in de zorg;
- Het aanpakken en bestrijden van fraude en misstanden in de zorg
- Het gevraagd en ongevraagd aanpakken en bestrijden van rechtspersonen die in
strijd met de belangen van kinderen en jeugdigen handelen.

 


ONZE MISSIE EN VISIE

MISSIE
Stichting Jeugdrecht zet zich landelijk in voor de rechten en belangen van kinderen en jongeren die betrokken zijn bij jeugdzorg, het jeugdstrafrecht of complexe gezinssituaties. Wij bieden onafhankelijke ondersteuning, advies en begeleiding, zodat elk kind gehoord wordt en rechtvaardig behandeld wordt in het juridische systeem.


VISIE
Wij streven naar een samenleving waarin de stem van kinderen en jongeren centraal staat binnen juridische processen en beleid. Stichting Jeugdrecht wil een landelijk erkende en deskundige organisatie zijn die zowel kinderen als professionals ondersteunt, juridische kennis deelt en structurele verbeteringen in de rechtspraktijk bevordert.

KORTE EN LANGE TERMIJN

Op zowel korte als lange termijn streeft Stichting Jeugdrecht ernaar haar missie en doelstellingen op een gestructureerde en effectieve manier te realiseren. In dit hoofdstuk worden de concrete acties en projecten beschreven die de stichting op korte termijn uitvoert, evenals de strategische ambities en plannen die op langere termijn de continuïteit, impact en professionalisering van de organisatie waarborgen.


KORT TERMIJN PLAN
Op korte termijn richt de stichting zich op de volgende doelstellingen:

  1. Organiseren van spiegelbeeldbijeenkomsten Rechtbanken Nederland:
    Sinds 2022 worden er spiegelbeeldbijeenkomsten georganiseerd bij de Rechtbank Amsterdam. Onze oprichter, de heer Arman Guman, was hierbij actief betrokken. Tijdens deze bijeenkomsten delen jongeren met ervaring in de jeugdzorg, het jeugdstrafrecht of complexe gezinssituaties hun perspectief met rechters en professionals. Deze aanpak heeft bewezen een waardevolle bijdrage te leveren aan het verbeteren van de rechtspraktijk en het jeugdbeleid.
    Op korte termijn zet Stichting Jeugdrecht zich in om deze bijeenkomsten, die eerder door andere partijen zijn opgezet, in een samenwerking met nieuwe partners te organiseren en waar mogelijk verder uit te breiden naar andere rechtbanken in Nederland. Het doel is om deze bijeenkomsten landelijk te gaan integreren binnen de Rechtspraak en dat alle rechtbanken in Nederland deel zullen uitmaken van de spiegelbeeldbijeenkomsten.
  2. Werven van nieuwe vrijwilligers:
    De stichting zet zich in om nieuwe vrijwilligers aan te trekken die gemotiveerd zijn om bij te dragen aan de doelstellingen. Dit gebeurt via persoonlijke netwerken, sociale media en samenwerkingen met lokale organisaties.
  3. Opleiden en trainen van vrijwilligers:
    De stichting bekijkt de mogelijkheden om zowel bestaande als nieuwe vrijwilligers de kans te bieden zich verder te ontwikkelen door middel van trainingen, workshops en begeleidingsmomenten. Op deze manier wordt de kwaliteit van de ondersteuning die Stichting Jeugdrecht verleent gewaarborgd. Hierbij streven wij ernaar om samen te werken met de Gemeente Amsterdam en haar ketenpartners, zodat de vrijwilligers toegang hebben tot relevante kennis en deskundige begeleiding.
  4. Verbeteren van communicatiemiddelen richting cliënten:
    De stichting streeft ernaar de communicatie met cliënten toegankelijker, duidelijker en veiliger te maken. In het eerste kwartaal van 2025 is de stichting gestart met het gebruik van een eigen communicatiemiddel om cliënten en instanties op een laagdrempelige en betrouwbare manier te bereiken. Op korte termijn ligt de focus op het verder verbeteren en uitbreiden van deze communicatiemiddelen, zodat cliënten tijdig en effectief worden ondersteund.
  5. Vergroten van de bekendheid van de stichting:
    De stichting richt zich op het vergroten van haar zichtbaarheid, zowel bij hulpzoekenden als bij samenwerkingspartners. Op korte termijn willen wij duidelijk laten zien welke ondersteuning wij jongeren en kinderen kunnen bieden, maar ook welke mogelijkheden er zijn voor instanties die samen met ons willen bijdragen aan positieve verandering in onder andere de jeugdzorg. Dit realiseren wij onder meer door gerichte voorlichting, presentaties en actieve samenwerking met lokale instanties.
  6. Optimaliseren van interne processen:
    De stichting werkt aan efficiëntere interne processen, zodat de hulpverlening en ondersteuning aan cliënten sneller en professioneler kan verlopen. Denk hierbij aan het stroomlijnen van aanmeldprocedures, administratie en interne communicatie.
  7. Versterken van de financiële basis
    Om de continuïteit van de activiteiten te waarborgen, richt de stichting zich op het werven van fondsen, subsidies en structurele donateurs.

 

LANG TERMIJN PLAN
Op de lange termijn richt de stichting zich op de volgende strategische doelstellingen:

  1. Structurele inbedding van spiegelbeeldbijeenkomsten in de rechtspraktijk
    De ambitie is dat spiegelbeeldbijeenkomsten niet incidenteel plaatsvinden, maar als vast onderdeel worden erkend binnen de werkwijze van rechtbanken in Nederland. Stichting Jeugdrecht wil hierin een leidende rol spelen, zodat de stem van kinderen en jongeren blijvend wordt meegenomen in de rechtspraktijk.
  2. Beïnvloeding van beleid en wetgeving
    De stichting streeft ernaar een erkende gesprekspartner te zijn voor overheden en beleidsmakers, zodat de rechtspositie van kinderen en jongeren structureel wordt versterkt in wet- en regelgeving.
  3. Ontwikkeling tot landelijk expertisecentrum
    Stichting Jeugdrecht wil zich ontwikkelen tot hét kennis- en expertisecentrum op het gebied van jeugdrecht en kinderrechten. Dit omvat het aanbieden van opleidingen, onderzoek, advies en het uitbrengen van publicaties die richtinggevend zijn voor de sector.
  4. Duurzame netwerkorganisatie
    De stichting bouwt aan een breed en duurzaam netwerk van partners in het sociaal domein, het onderwijs en maatschappelijke organisaties, met als doel gezamenlijke impact en maatschappelijke vernieuwing.
  5. Stabiele en onafhankelijke financiering
    Op lange termijn wil de stichting financiële onafhankelijkheid bereiken door een solide mix van structurele subsidies, fondsen, donateurs en eigen verdienmodellen. Dit waarborgt de continuïteit en onafhankelijkheid van de stichting.
  6. Nationaal erkend maatschappelijk merk
    De stichting werkt eraan om landelijk bekend te staan als dé betrouwbare en deskundige belangenbehartiger voor kinderen en jongeren in het recht.

 

SAMENSTELLING VAN DE RAAD VAN BESTUUR IN 2025-2026


De Raad van Bestuur voor de periode november 2025 – juni 2026 is als volgt samengesteld:

- De Foundation Guman Stichting, rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer A.F. (Arman) Guman.


BELONINGSBELEID BESTUUR
De Raad van Toezicht stelt de arbeidsvoorwaarden en het beloningsbeleid vast voor de leden van de Raad van Bestuur. Voor de periode november 2025 – juni 2026 is besloten dat er geen beloning (0,00 euro) wordt toegekend. Eventuele door de leden van de Raad van Bestuur, gemaakte onkosten kunnen wel worden gedeclareerd.


TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
De Raad van Bestuur is belast met het dagelijkse bestuur van de stichting en is verantwoordelijk voor de uitvoering van het beleid. De belangrijkste taken en bevoegdheden zijn:
1. Uitvoering van het beleidsplan: Realiseren van de doelstellingen van de stichting op korte, middellange en lange termijn.
2. Financieel beheer: Beheren van de inkomsten, uitgaven en budgetten van de stichting, en zorgen voor een verantwoorde besteding van middelen.
3. Operationele aansturing: Coördineren van projecten, vrijwilligers, medewerkers en samenwerkingspartners.
4. Vertegenwoordiging: De stichting extern vertegenwoordigen, bijvoorbeeld bij overheden, rechtbanken, partners en in juridische procedures.
5. Rapportage: Periodiek informeren van de Raad van Toezicht over de voortgang van projecten, financiële situatie en strategische ontwikkelingen.


DIENST TERMIJN
Leden van de Raad van Bestuur worden benoemd voor onbepaalde tijd conform de statuten van Stichting Jeugdrecht (artikel 6 lid 3.).

 


SAMENSTELLING VAN DE RAAD VAN TOEZICHT IN 2025-2026


Op 10 september 2025 heeft een statutenwijziging plaatsgevonden, waarbij de instelling van een Raad van Toezicht is vastgelegd.
De Raad van Toezicht voor de periode november 2025 –juni 2026 is als volgt samengesteld:


- De heer O.C.C. (Olaf) van den Hoeven, in diens hoedanigheid van Voorzitter van de Raad van Toezicht;
- Mevrouw A. (Arianne) Gelderblom, in diens hoedanigheid van Secretaris van de Raad van Toezicht;
- De heer A. (Arie) Kammeraat, in diens hoedanigheid van algemeen lid van de Raad van Toezicht.


BELONINGSBELEID RAAD VAN TOEZICHT
Leden van de Raad van Toezicht hebben volgens de statuten van Stichting Jeugdrecht (artikel 9 lid 4.) geen recht op een beloning, met uitzondering van een niet-bovenmatige vergoeding voor aanwezigheid bij de vergaderingen (vacatiegeld). Voor de periode november   2025 – juni 2026 is besloten dat de leden uitsluitend de daadwerkelijk gemaakte onkosten vergoed krijgen.


TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
De Raad van Toezicht houdt toezicht op het beleid van de Raad van Bestuur en de algemene gang van zaken binnen de stichting. De belangrijkste taken en bevoegdheden zijn:

  1. Toezicht op bestuur en beleid: Controleren of de Raad van Bestuur het beleid uitvoert in overeenstemming met de doelstellingen en de statuten van Stichting Jeugdrecht.
  2. Goedkeuren van belangrijke besluiten: Zoals het vaststellen van het jaarplan, begroting en grote financiële uitgaven.
  3. Beoordeling van beloningsbeleid en arbeidsvoorwaarden: Vaststellen van het beleid voor beloningen en declaraties van bestuurders.
  4. Ondersteuning en advies: Fungeren als klankbord voor strategische beslissingen van de Raad van Bestuur.
  5. Vertegenwoordiging in bijzondere gevallen: Optreden namens de stichting bij conflicten of belangrijke externe afspraken indien nodig.


DIENST TERMIJN
Leden van de Raad van Toezicht worden benoemd voor een periode van vier (4) jaar en zijn herbenoembaar, conform de statuten van Stichting Jeugdrecht (artikel 9 lid 9.).

 

SAMENSTELLING VAN VRIJWILLIGERS EN PERSONEEL


VRIJWILLIGERS
Stichting Jeugdrecht werkt volledig met vrijwilligers die zich inzetten voor de realisatie van onze doelstellingen. Onze vrijwilligers spelen een cruciale rol bij het ondersteunen van jongeren, het organiseren van bijeenkomsten, het uitvoeren van projecten en het bevorderen van onze missie en maatschappelijke impact.
Wij waarderen hun inzet enorm en zorgen ervoor dat zij goed geïnformeerd, begeleid en ondersteund worden. Vrijwilligers dragen bij op basis van hun kennis, ervaring en beschikbaarheid. Zonder onze vrijwilligers zou Stichting Jeugdrecht niet bestaan.

 

INHUUR VAN EXTERNE EXPERTISE

Wanneer zich complexe vraagstukken voordoen, bijvoorbeeld op juridisch gebied, en de vrijwilligers of de Raad van Bestuur niet over voldoende kennis beschikken, kan de stichting externe deskundigen inschakelen; zoals zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers). Het inhuren van betaalde derden gebeurt uitsluitend als laatste middel, om de continuïteit en kwaliteit van de ondersteuning aan jongeren te waarborgen. Het besluit tot het inschakelen van externe, betaalde derden wordt altijd genomen door de Raad van Bestuur. Vrijwilligers of werkgroepen kunnen dit besluit niet zelfstandig nemen

 

VERANTWOORDING EN TRANSPARANTIE


Stichting Jeugdrecht streeft ernaar haar werkzaamheden op een transparante, verantwoorde en integere wijze uit te voeren. Als kinderrechtenorganisatie vinden wij het van groot belang dat onze organisatie zorgvuldig en professioneel wordt bestuurd, met duidelijke afspraken over verantwoordelijkheden en besluitvorming.


BESTUURSSTRUCTUUR
a) De Raad van Bestuur van Stichting Jeugdrecht bestaat uit minimaal één bestuurder, welke de functies van (President-bestuurder, Clerk-bestuurder, Treasurer-bestuurder) uitvoert. Leden van de Raad van Bestuur worden benoemd voor onbepaalde tijd, tenzij anders bepaald. Bij ontstentenis van de volledig Raad van Bestuur wordt gehandeld volgens de statutaire regeling.
b) De Raad van Toezicht van Stichting Jeugdrecht bestaat uit minimaal drie leden. Leden van de Raad van Bestuur worden benoemd voor een periode van vier (4) jaar en zijn herbenoembaar tijd. Bij ontstentenis van de volledig Raad van Toezicht wordt gehandeld volgens de statutaire regeling.


BESLUITVORMING

Besluiten binnen de Raad van Bestuur, worden genomen tijdens de bestuursvergadering of buiten de vergadering om, met minimaal een meerderheid van stemmen. Bij belangrijke beslissingen wordt de Raad van Toezicht om advies gevraagd, of wordt de besluitvorming overgedragen aan de Raad van Toezicht. Grote uitgaven, samenwerkingen of beleidswijzigingen worden altijd voorgedragen aan de Raad van Toezicht.


TOEZICHT EN CONTROLE

De financiële administratie van Stichting Jeugdrecht wordt verzorgd door een externe, onafhankelijke boekhouder. Jaarlijks stelt onze externe boekhouder, de jaarrekening op, waarmee de transparantie van inkomsten en uitgaven wordt gewaarborgd. Daarnaast voert de externe boekhouder elk kwartaal een interne controle uit op de boekhouding. Alle leden van de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht hebben te allen tijde realtime inzage in de zakelijke bankrekening(en), spaarrekening(en) en overige betaalmiddelen van de stichting.


PRIVACY EN GEGEVENSBESCHERMING
Stichting Jeugdrecht hecht grote waarde aan de bescherming van persoonsgegevens van hulpzoekende. De stichting doet er alles aan samen met haar IT-partners om te voldoen en te blijven voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), dit doet zij door onder andere gebruik te maken van beveiligde netwerken waaronder maar niet beperkt tot, Zivver en Microsoft 365.


ANBI-STATUS
Stichting Jeugdrecht is per 6 mei 2024 (oprichtingsdatum van de stichting), door de Belastingdienst officieel aangewezen als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).

 

DONATEURSBELOFTE
Stichting Jeugdrecht, heeft op 7 oktober 2024, de donateursbelofte ondertekend van Stichting Donateursbelangen. In deze belofte, belooft Stichting Jeugdrecht.

A. Een open, eerlijke en transparante non-profit sector na te streven.
B. Donaties te gebruiken voor de doeleinden waarvoor ze zijn gegeven.
C. Donateurgericht te werken op basis van wensen & voorkeuren donateurs.
D. Donateurs met respect te behandelen in onze communicatie en tijdens het geld inzamelen.
E. Donateurs te informeren wie de geefvraag stelt.
F. Dat directe kosten verbonden aan het werven van één donateur nooit hoger zijn dan de totale donatie(s) van deze donateur.
G. Particuliere gevers op de juiste manier aan te spreken.
H. Donateurs de mogelijkheid bieden binnen 3 kliks een vast donateurschap op te zeggen.
I. De privacy van donateurs te waarborgen & persoonsgegevens beveiligd op te slaan.
J. Doneren toegankelijk te houden door middel van keuzevrijheid betaalmethode.


BESTEDINGSBELEID
Stichting Jeugdrecht gebruikt haar financiële middelen uitsluitend voor het realiseren van de doelstellingen zoals opgenomen in dit beleidsplan en de statuten van Stichting Jeugdrecht. Alle inkomsten, waaronder donaties, subsidies en andere bijdragen, worden volledig aangewend voor projecten, activiteiten en operationele kosten die direct bijdragen aan de ondersteuning van kinderen en jongeren binnen het jeugdrecht, jeugdzorg en aanverwante rechtsgebieden.
De stichting keert geen winst of financiële voordelen uit aan leden van de Raad van Bestuur, leden van de Raad van Toezicht of andere betrokkenen. Eventuele vergoedingen zijn beperkt tot gemaakte onkosten of een niet-bovenmatige vergoeding voor werkzaamheden, conform het vastgestelde beloningsbeleid.
Met dit beleid wordt gegarandeerd dat middelen transparant, verantwoord en maatschappelijk nuttig worden besteed, volledig in lijn met de ANBI-eisen.

 

BESTEMMING LIQUIDATIESALDO
Bij ontbinding van de stichting zal een eventueel batig saldo worden besteed aan een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI), conform de wettelijke bepalingen van de Belastingdienst.
In de statuten van Stichting Jeugdrecht (artikel 28 lid 6.) is bepaald dat de ontvangende instelling, naast het hebben van de ANBI-status, in alle gevallen moet voldoen aan de volgende voorwaarden:


a) Het vermogen van de ontvangende instelling bedraagt niet meer dan honderdduizend euro (€100.000,00);
b) De instelling heeft geen directeur of ander personeel in loondienst;
c) De instelling maakt geen deel uit van een concern waarin organisaties met een winstoogmerk zijn verbonden.


Door deze aanvullende statutaire bepalingen wordt gewaarborgd dat een eventueel batig saldo uitsluitend terechtkomt bij kleinschalige, onafhankelijke ANBI-instelling die haar middelen direct in zal zetten voor het algemeen nut.


BEWAARTERMIJNEN BEDRIJFS DOCUMENTEN EN GEGEVENS
Stichting Jeugdrecht hecht veel waarde aan transparantie en verantwoordingsplicht. Daarom hanteert de stichting bijzondere bewaartermijnen voor documenten, gegevens en communicaties die betrekking hebben op het functioneren van de stichting, haar beleid en besluitvorming. Dit is statutair vastgelegd in de statuten van de stichting (artikel 24 lid 4. en lid 5.) en (artikel 28 lid 8. en lid 9.).


- Fysieke documenten: minimaal zeven (7) jaar, tenzij wettelijke voorschriften een andere termijn bepalen.
- Digitale documenten: minimaal twintig (20) jaar, tenzij wettelijke voorschriften een andere termijn bepalen.


Door deze bijzondere bewaartermijnen te hanteren, waarborgt de stichting dat belangrijke informatie beschikbaar blijft voor interne controle, toezicht en verantwoording aan externe partijen.


FINANCIËLE PARAGRAAF


Stichting Jeugdrecht voert een transparant en verantwoord financieel beleid. Alle middelen worden uitsluitend besteed aan de verwezenlijking van de doelstellingen zoals opgenomen in de statuten en dit beleidsplan. De stichting heeft geen winstoogmerk. Eventuele overschotten worden gereserveerd voor toekomstige activiteiten die bijdragen aan de missie van de stichting.

 

DE BELANGRIJKSTE VERWACHTE INKOMSTENBRONNEN ZIJN

  • Donaties en giften van particulieren;
  • Donaties en giften van ondernemingen;
  • Subsidies en bijdragen van (lokale) overheden (1) en fondsen;
  • Structurele en incidentele bijdragen van samenwerkingspartners;
  • Eventuele opbrengsten uit eigen activiteiten die passen binnen de doelstelling.

Toelichting (1): In de statuten (artikel 8 lid 5.) van Stichting Jeugdrecht, is bepaald dat subsidies van de overheid of (niet-)commerciële organisaties uitsluitend aanvaard mogen worden, indien dit de onafhankelijke positie die de stichting heeft, niet aantast.

 

DE BELANGRIJKSTE VERWACHTE UITGAVEN ZIJN
De belangrijkste uitgaven die Stichting Jeugdrecht tot nu toe in 2025 heeft gemaakt, betreffen:

  • IT-kosten: dit omvat de ontwikkeling en het onderhoud van onze interne netwerk systemen, veilige communicatieplatforms voor cliënten (zoals Zivver) en systemen voor veilige gegevensuitwisseling;
  • Reiskosten van vrijwilligers: vergoedingen voor transport en reiskosten gemaakt door vrijwilligers bij het ondersteunen van jongeren en bij deelname aan bijeenkomsten of overlegmomenten;
  • Organisatie- en administratiekosten: onder andere kosten voor externe boekhouding, softwarelicenties en algemene kantooruitgaven;
  • Projectmatige activiteiten: zoals voorbereidingen en organisatie van spiegelbeeldbijeenkomsten en andere ondersteunende activiteiten voor jongeren.

Deze uitgaven sluiten volledig aan bij de doelstellingen van de stichting en worden verantwoord en transparant beheerd. Alle middelen worden ingezet voor de missie van Stichting Jeugdrecht en er is geen winstoogmerk.


PUBLICIATIEPLICHT


Stichting Jeugdrecht hecht groot belang aan transparantie en toegankelijkheid van haar informatie. Conform de statutaire bepalingen en de ANBI regelgeving, worden alle relevante documenten en gegevens openbaar gemaakt en beschikbaar gesteld voor derden.


PUBLICATIE BELEIDSPLAN
Het beleidsplan van Stichting Jeugdrecht wordt conform de statuten (artikel 3, lid 1 en lid 2) jaarlijks geactualiseerd en herzien. Elke nieuwe versie van het beleidsplan treedt in werking op het moment dat deze door de Raad van Toezicht is goedgekeurd. Het beleidsplan wordt binnen zes maanden na aanvang van het nieuwe jaar vastgesteld en gepubliceerd op de website van de stichting, www.stichtingjeugdrecht.nl, onder het kopje “ANBI”.

Het beleidsplan bevat in ieder geval de volgende onderdelen:
1. De doelstelling(en) van de stichting;
2. De strategieën van de stichting;
3. De activiteiten en voorbeelden van activiteiten;
4. De korte- en langetermijnplannen;
5. De samenstelling en rol van het bestuur;
6. De samenstelling en rol van de Raad van Toezicht;
7. Eventuele overige beleidsmatige bepalingen die relevant zijn voor de realisatie van de doelstellingen.
Door deze jaarlijkse actualisering en publicatie wordt gewaarborgd dat het beleidsplan altijd actueel, transparant en openbaar toegankelijk is, conform de ANBI-regelgeving.


PUBLICATIE JAARREKENING
De jaarrekening van Stichting Jeugdrecht wordt jaarlijks opgesteld door een externe, onafhankelijke boekhouder. Het bestuur sluit de boeken per de laatste dag van het boekjaar en stelt op basis daarvan de jaarrekening op over het geëindigde boekjaar, conform de statuten van Stichting Jeugdrecht (artikel 24 lid 3.).
Binnen zes maanden na afloop van het boekjaar wordt de jaarrekening, eventueel vergezeld van een rapport van een registeraccountant of accountant-administratieconsulent (indien door subsidiënten gewenst), ter toetsing en goedkeuring aangeboden aan de Raad van Toezicht. De jaarrekening wordt ondertekend door de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht.
Ná goedkeuring door de Raad van Toezicht wordt de jaarrekening jaarlijks uiterlijk op 30 juni van het nieuwe jaar gepubliceerd op de website van de stichting, www.stichtingjeugdrecht.nl, onder het kopje “ANBI”.
Door deze procedure wordt gewaarborgd dat de financiële verantwoording van de stichting volledig, transparant en controleerbaar is, conform de ANBI-regelgeving en de statutaire bepalingen.