Onze Stichting:
Stichting Jeugdrecht is aangemerkt als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).
Naam organisatie: Stichting Jeugdrecht
KVK nummer: 93825234
RSIN/Fiscaal nummer: 866540945
Website adres: www.stichtingjeugdrecht.nl
E-mail: info@stichtingjeugdrecht.nl
Telefoonnummer: 020- 324 20 31
Adres: Stationsweg 28,
Postcode: 1382 AB
Plaats: Weesp (Gemeente Amsterdam)
Provincie: Noord-Holland
Land: Nederland
U kunt de ANBI status controleren op de website van de belastingdienst.
Beleid 2024-2026
Korte termijn:
Op korte termijn werkt de stichting aan uitbreiding van het aantal vrijwilligers en vertrouwenspersonen en aan investeren in de systemen voor de ondersteuning van de stichting om aan de hulpvragen voor advies en ambulante hulp van cliënten te kunnen voldoen.
Lange termijn:
Voor de langere termijn zal naast genoemde uitbreiding ook verder ingezet worden op uitbreiding van client ondersteuning, ambulante hulp en ondersteuning. Daarnaast zal geïnvesteerd en ingezet worden op kwaliteit en kwantiteit van de aangeboden hulp, en nog aan te bieden hulp en het garanderen en verankeren van de kwaliteit van de aangeboden hulp in protocollen, kwaliteitskeurmerken en registraties van systemen en vrijwilligers.
Voor de opvang van jongeren, uitstromend uit de jeugdzorg en jeugdbescherming, wordt gekeken naar geschikte en vooral betaalbare woonlocaties.
Hiervoor zal een aparte stichting opgericht worden welke zich op de woontaken zal richten en waarbij waar nodig aan de jongeren, ondersteuning vanuit Stichting Jeugdrecht zal worden geboden.
1. Doelstelling
Stichting Jeugdrecht heeft als doel de mensen te ondersteunen die te maken hebben of hebben gehad met de toeslagen affaire, jeugdzorg en jeugdbescherming en op te komen voor ouders en kinderen, om de rechten van burgers te beschermen en toezicht te houden op de waarborging van (kinder)rechten in het Nederlandse en Europese recht, met name rechten die betrekking hebben op de kwaliteit van zorg en eerbiediging van het gezinsleven.
De stichting richt zich daarbij niet alleen op Nederland maar op de hele Europese Unie en het Schengengebied.
1.2 Strategie
De Stichting geeft uitvoering aan de doelstellingen door de inzet van vrijwilligers. Deze zijn voor het merendeel ervaringsdeskundigen als het gaat om jeugdzorg en jeugdbeschermingszaken en kunnen als ondersteuners naast ouders staan. Daarnaast biedt de opgedane ervaringsdeskundigheid ruimte om waar nodig in gesprekken met jeugdzorg en jeugdbescherming te bemiddelen en de-escalerend te werken in emotioneel geladen situaties.
De stichting streeft naar een balans tussen vrijwilligers die ervaring hebben met jeugdzorg zaken en vrijwilligers die dit niet hebben.
Op deze wijze is er een evenwichtige balans waarbij verschillende inzichten en ervaringen polarisatie en tunnelvisie voorkomen om objectief en onafhankelijk naar situaties en omstandigheden te kunnen kijken.
Naast de kerntaken van advies en ondersteuning aan hulpbehoevenden zal de stichting zich op maatschappelijk vlak blijven inzetten voor de rechten van burgers, met name kinderrechten.
Dit zal gebeuren middels werkgroepen en projectgroepen waar mogelijk de samenwerking met andere groepen, stichtingen en professionals de voorkeur heeft.
Om deze doelstellingen te halen zullen bestuursleden en vrijwilligers, van de stichting regelmatig in contact zijn met gemeenten, gecertificeerde instellingen en hulpverleners binnen verschillende maatschappelijke gebieden.
De stichting heeft geen politieke aspiraties maar zal waar zij dit nodig acht wel op politiek vlak; op lokaal, landelijk en mogelijk internationaal niveau overleg voeren over bewustwording en verbeteringen van knelpunten in wet- en regelgeving met betrekking tot burgerrechten en kinderrechten.
Activiteiten van de organisatie
Voor 2024 – 2026 heeft de stichting de volgende doelen
-
VOG-verklaringen voor alle bestuursleden en vrijwilligers.
Voor diegene die geen VOG kunnen krijgen zal gekeken worden of hun positie passend is bij hun werkzaamheden. -
Certificering en registratie van de vertrouwenspersonen.
-
Inkomsten genereren door werving van sponsors en donaties.
-
Bezoeken van conferenties en bijeenkomsten met betrekking tot (kinder)rechten en belangen van jeugdigen.
-
Samenwerkingen lokaal en internationaal met gelijkgestemden.
-
Hulp, ondersteuning en advies aan cliënten.
-
Organiseren van bijeenkomsten met betrekking tot bewustwording van maatschappelijke problemen.
Voorbeeld van activiteiten
Advies en ondersteuning aan cliënten en waar nodig bemiddeling. Vertrouwenspersonen gaan mee naar zittingen en zijn ook als informant aanwezig en/of schrijven stukken ter onderbouwing van de zaken van cliënten.
Hulp bij het zoeken van de juiste juridische ondersteuning.
Dossieronderzoek om inzicht te geven in complexe en vastgelopen situaties.
Hulp bij zaken waarin huiselijk geweld en ouderverstoting spelen.
Door bovengenoemde voorbeelden heeft de stichting al in meerdere casussen positieve resultaten behaald.
3. Toekomst
Er is ondertussen al verkennend werk gedaan naar de vereiste criteria en benodigde expertise voor het opzetten van opvang en of woongroepen voor uit jeugdzorg uitstromende jongvolwassenen.
Deze doelgroep maakt een aanzienlijk deel uit van mensen die moeite ondervinden om maatschappelijk zelfstandig in hun eigen onderhoud te voorzien op gebieden van wonen, werk en financiële zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.
Hierdoor komt na het beëindigen van de beschermingsmaatregelen druk op de sociaal maatschappelijke systemen m.b.t. wonen, werk en psychische gezondheid.
Door opvang en ondersteuning te bieden maakt de stichting zich hard om deze jongeren te begeleiden naar zelfstandigheid en zelfredzaamheid.
Hiermee zijn niet alleen de jongeren geholpen op korte termijn, maar ook het sociaal maatschappelijk systeem op de langere termijn.
Bestuur
Het Bestuur en de vrijwilligers zijn onbezoldigd en ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden voor de stichting. Gemaakte kosten ten behoeve van de stichting en de doelstellingen worden vergoed. Bestuursleden kunnen eventueel in de toekomst een vacatievergoeding ontvangen. Vrijwilligers kunnen eventueel in de toekomst een vrijwilligersvergoeding ontvangen.
Het bestuur is opgebouwd uit de volgende personen:
- President (voorzitter): Arman Guman via de rechtspersoon Foundation Guman
- Office Manager: Melanie Timmers
- Secretaris: (Door onvoorziene omstandigheden is er momenteel geen secretaris)
- Penningmeester: (Door onvoorziene omstandigheden is er momenteel geen penningmeester)
In de praktijk zullen met name de president en secretaris zich presenteren als zijnde het bestuur van de Stichting.
Werknemers
De stichting maakt gebruik van vrijwilligers en zal waar nodig hulp van buitenaf inschakelen.
Hoeveel uren deze maken is afhankelijk van de werkzaamheden en functie die bekleed wordt, dit is tevens ook afhankelijk van de beschikbaarheid per vrijwilliger.
Vanuit ICT of administratie zijn doorgaans minder uren nodig dan vanuit het Trust Team waarbij vertrouwenspersonen de cliënten te woord staan en advies geven, dan wel helpen met het opstellen en meelezen van brieven
Financiën
De stichting ontvangt geen vergoedingen voor haar diensten en brengt aan cliënten geen kosten in rekening voor geboden hulp en ondersteuning.
De stichting heeft momenteel geen eigen vermogen en geen vaste inkomsten.
Voor inkomsten is de stichting afhankelijk van giften en donaties.
Met sponsering en donaties zullen (ICT) onderhoud, uitbreiding van de stichting, werkgroepen en projecten gefinancierd worden in de komende periode (2024 – 2026).
Dit beleidsplan is opgesteld op 9 mei 2024 door het bestuur van de stichting.
Bereken nu jouw belastingvoordeel, via de rekenmodule als je doneert aan onze stichting!